Sunday, February 24, 2008

Saya tidak mampu

Ini bukanlah kali pertama dalam tempoh itu saya merasa pusing begini, kelam mata, sakit jiwa, terdera, loya, bintang-bintang bertukar warna, tidak indah, tidak mampu bertahan dan tidak boleh menapak lagi. Sebab itu saya tahu ianya bukan sesuatu yang biasa. Ianya sangat luar biasa. Ini juga bukanlah kali pertama dalam tempoh itu saya merasa asyik begini, cerah mata, lembut jiwa, bahagia, segar, bintang-bintang bercahaya, segalanya indah, kuat dan menapak penuh semangat. Sebab itu saya tahu ianya bukan sesuatu yang biasa. Ianya sangat luar biasa. Kalaulah buku-buku itu dapat melihat reaksi pembacanya, andainya muzik dapat dialunkan tanpa bunyi, pasti saya tahu apa makna semua ini. Saya benci akan kepura-puraan itu. Saya benci akan besar kepala itu. Saya benci akan permainan mata ini. Saya benci semuanya.Tolong saya, beban ini sangat berat untuk saya tanggung berseorangan. Saya mencari-cari tangan itu, tapi saya tidak menjumpainya lagi. Saya seperti orang gila, bayi kecil yang belum pun boleh merangkak, menangis teresak-esak tanpa sebab yang pasti, hilang arah tuju dan kemudian saya akan ketawa sendiri.

No comments: