Sunday, February 24, 2008

Pertembungan dua budaya besar

Apabila dua budaya bertembung, berlanggar dengan dentuman sekuat bom nuklear, kesannya jarang sekali dapat diatasi oleh tenaga normal. Cubaan untuk menidakkan, melawan dengan sehabis mungkin sekalipun tidak mustahil akan berakhir dengan kekecewaan. Peluh yang menitik-nitik seperti tidak langsung berbaloi. Hanya keluhan besar saja yang meledak diiringi esak tangis yang berselang-seli dengan jeritan amarah.

Kesanggupan manusia untuk lari dari arus harian, sebenarnya bertitik tolak dari keberanian. Antara manusia tahu dan tidak tahu tidak jauh bezanya kalau dianalisa dengan teliti. Tahu bercakap, tahu mengkritik, tahu mengomel, tahu memerli, tahu mencanang, apa impaknya yang sebenar?

Di sini ada perkaitan antara masalah individu dengan masalah politikal yang kronik.

Rasa takut, sindrom yang memakan diri, ngeri pada ancaman duniawi, kehilangan rasa bebas walau untuk diri sendiri , salah siapa?

Bagaimana dengan beribu-ribu kes laporan jenayah yang memualkan? Cari akarnya, kenapa? Kenapa tutupkan mulut yang seharusnya tersenyum selalu dengan sumbatan kain buruk yang akhirnya melahirkan pemberontakan. Apabila kesamarataan diletakkan di buku lali, yang celik jadi buta, yang damai jadi runsing, yang indah jadi kelam.

Kenapa tidak tanya, apa erti di sebalik semua ini? Salahkan mengubah posisi jika ianya umpama menjernihkan air yang keruh?

Apa yang digentarkan dengan kuku besi?

No comments: